Wzory na piasku

Want create site? With Free visual composer you can do it easy.

Islas bonitas – Wyspy Szczęśliwe – to Wyspy Kanaryjskie

Znam plaże Bałtyku – i te na polskim wybrzeżu i białe piaski plaż na Bornholmie. Brodziłam po płytkiej wodzie na plażach Krety i Rodos, chodziłam po nadmorskim piasku w Chorwacji i radzieckim Soczi, a nawet weszłam po kolana do oceanu w Maroku. Ale nigdzie nie znalazłam takich niezwykłych wzorów na piasku, jak te utrwalone na Teneryfie.

Wracam wspomnieniami do wycieczki na Wsypy Kanaryjskie, którą odbyliśmy w październiku 2011 roku. Skoro na wyspach panuje wieczna wiosna, wybraliśmy termin jesienny (6-13.10.2011), aby sobie przedłużyć czas ciepła, słońca i kwiatów. Drugi powód naszej wyprawy – warto przeżyć dodatkową wiosnę w jesieni życia. Jeszcze rok, może dwa – i trzeba będzie pożegnać się z dalekimi wyprawami. Już nie ten wiek, by zdobywać oceany, nie to zdrowie, by przemierzać dalekie lądy.

wzory na piasku plaża Wyspy Kanaryjskie 1

Błękitne niebo, złocisty piasek i ocean – ten obraz zabiera się ze sobą z wycieczki na Wyspy Kanaryjskie

Wyspa – z tym słowem kojarzy się samotność, odległość, tęsknota. Na wyspie spędził samotnie całe lata rozbitek, bohater książki dla młodzieży – Robinson Kruzoe. Jego bezludna wyspa mogła z góry wyglądać tak jak ten kamień leżący na plaży Teneryfy. Otacza go ocean piasku, który za chwilę zostanie zalany wodą – i obraz utrwalony na tym zdjęciu już nigdy i przez nikogo nie zostanie zobaczony. Ale przeżyta przez turystę chwila – zatrzymana w kadrze – będzie trwać w jego pamięci.

wzory na piasku plaża Wyspy Kanaryjskie 2Piasek niczym ocean – i kamień jak samotna wyspa na oceanie

Kilka kroków dalej i kilka minut później widzę grupę różnej wielkości kamieni leżących na piasku. Obmywają je kolejne fale nadbiegające z oceanu. Tak właśnie wyglądają Wyspy Kanaryjskie na mapie, którą znalazłam w Internecie: kilka mniejszych i większych wysp na bezmiernej błękitnej wodnej przestrzeni oceanu. Islas bonitaswyspy szczęśliwe.

Wyspy Kanaryjskie wzory na piasku 1

Kamienie na piasku jak Wyspy Kanaryjskie na oceanie

Wyspy Kanaryjskie leżą na Oceanie Atlantyckim, na północny-zachód od wybrzeży Afryki. Terytorialnie należą do Hiszpanii. W skład archipelagu wchodzi siedem wysp głównych: Gran Canaria, Teneryfa, Lanzarote, Fuerteventura, La Gomera, El Hiero i La Palma. Wyspy stanowią prawdziwy raj dla miłośników pięknej przyrody, egzotycznych, wulkanicznych i piaszczystych plaż, a także wędrówek po górach. Oceaniczno-subtropikalny klimat powoduje, że odwiedzający wyspy nie są narażeni na męczące upały – przez większość roku panuje tu wiosenna pogoda – przeczytałam w jednym z katalogów biur podróży, których niewielki stosik leżał wtedy w moim pokoju na półce.

Wybraliśmy wycieczkę objazdową, podczas której odwiedzimy wyspy: Teneryfę, La Gomerę i La Palmę.

Kilkanaście, a nawet kilka lat temu wyjazd na Kanary to było coś. Dziś jakoś nikt, przynajmniej z osób, które znamy, nie chwali się urlopem na tych wyspach. Najbogatsi dawno je „zaliczyli”, biedni tam nie pojadą, bo za drogo, średniozamożni pewnie wybierają te wyspy jako miejsce spędzenia urlopu, ale czyż z nimi dziennikarze przeprowadzają wywiady, które potem pojawiają się w ważnych stacjach telewizyjnych czy poczytnych, dobrych czasopismach?

Wybrane przez nas biuro podróży tak tłumaczyło wybór tych właśnie wysp i zachęcało do zwiedzenia Teneryfy, La Gomery i La Palmy:

Trzy wyspy archipelagu w ciągu jednego tygodnia! Każda ma niepowtarzalny urok i atmosferę, każda warta jest by przeżyć tam niesamowitą przygodę. Bujna roślinność, poszarpane skały, wulkaniczne stożki, nieprzebyte ścieżki w zamglonym interiorze, szmer leśnych strumyków, słońce i plaże na wybrzeżach – wszystko to tworzy fascynującą mozaikę, która przyciąga na Wyspy Kanaryjskie tysiące gości.

No to pojedziemy, zobaczymy, przekonamy się czy warto było. Przygotowując się do podróży zaglądałam do Internetu, szukałam pisanych przewodników. W jednym z nich (G. Śmielecki: Wyspy Kanaryjskie) czytam:

„Wyspy Kanaryjskie – siedem większych i sześć maleńkich wysp – to właściwie szczyty wielkiego pasma gór wulkanicznych, ciągnącego się pod Atlantykiem. Niektóre z nich – Teneryfa, Hiero, Lanzarote czy La Palma – wciąż przejawiają aktywność wulkaniczną. Stolicą wysp jest Santa Gruz de Tenerife.”

Podczas naszego pobytu na wyspach 10 października 2011 rok nastąpił wybuch wulkanu zaledwie 5 kilometrów od wyspy El Hierro. Pod wodą zaczęła kształtować się nowa wyspa. Informacje te dotarły do nas dzięki rozmowom telefonicznym z rodakami pozostającymi w kraju, niespokojnymi o nasze bezpieczeństwo. Zapewniliśmy, że jesteśmy daleko od miejsca wybuchu i zupełnie bezpieczni. Pisząc ten tekst sięgam do Internetu w poszukiwaniu informacji o dalszych losach tego rejonu świata. Podmorska erupcja w pobliżu wyspy trwała od października 2011 r. do marca 2012 r. Pod datą 17.02.2012 można przeczytać o trwającej wciąż erupcji w pobliżu wyspy El Hierro i wyłaniającej się powoli nowej wyspie, która rośnie z prędkością 10 metrów na miesiąc. Zapis z 23.12.2013 informuje zainteresowanych, iż w ciągu ostatnich 30 godzin na wyspie El Hierro zarejestrowano 114 drobnych wstrząsów sejsmicznych, z czego 5 odczuwalne były przez mieszkańców. Wstrząsy występowały w pobliżu miejscowości El Pinar na głębokości od 12 do 21 kilometrów. Wyspa wciąż nie zachęca do wybierania tego miejsca na wypoczynek.

Wyspy Kanaryjskie dla mojego pokolenia były synonimem raju. Tam udawali się tylko ludzie zasobni, dysponujący czasem, młodzi–silni i zdrowi. Teraz wyprawa na dalekie wyspy to 6 godzin lotu samolotem. Zniesie taką podróż i dziecko, i senior. Oczywiście na lotnisko trzeba dojechać, ale dziś to też nie zabiera całego dnia.

Wylecieliśmy z Pyrzowic o godzinie 11:30. Lecieliśmy nad lądem – z góry widać góry i doliny, tysiącletnie miasta, zakładane jeszcze przez Rzymian, tak charakterystyczne w swoim zarysie i kolorze oraz wyraźnie różniące się od nich kształtem i kolorem nowe, współcześnie zbudowane ich dzielnice. Autostrady wyglądały jak cienkie, białe nitki łączą ze sobą miejsca zamieszkałe przez ludzi. A potem pod nami i nad nami – wielki błękit – niebo i ocean. Białe kłębki chmur rzucały cienie na pomarszczoną wodę. Ogromny statek, z góry wyglądający jak dziecięca zabawka, zostawiał za sobą wyraźny ślad. Bardzo mi się to podobało, więc znów kilka zdjęć zapełniło kartę mojego aparatu.

Na lotnisku Reina Sofia, w południowej części Teneryfy, znaleźliśmy się o 17:20. Kiedy samolot dotknął kołami płyty lotniska na pokładzie rozległy się oklaski – to podziękowanie dla pilotów za szczęśliwy lot i ładne wylądowanie.

Autokary rozwiozły turystów do wybranych hoteli, gdzie czekała na nich kolacja, a potem niektórzy wybrali się jeszcze na spacer nad brzeg oceanu. Tam czekał na nich szum wody, lekka bryza i temperatura najprzyjemniejsza dla ludzi ze środkowej Europy: + 230C!

Dwa dni podróży i sześć dni na wyspach – czas i miejsca, do których wraca się we wspomnieniach i rozmowach z innymi uczestnikami wycieczki. A kto tam nie był – znajdzie w Internecie tysiące zdjęć i opisów całe strony. Dlatego ja ograniczę się do tych kilku czy kilkunastu zdjęć, których nikt poza mną nie mógł zrobić – tak jednorazowe, ulotne twory zauważyłam i utrwaliłam na karcie mojego aparatu. Pokażę wzory na piasku: kamienie i oceaniczne fale pozostawiły te niezwykłe abstrakcyjne wzory, które następne fale zmienią, rozmyją, zniszczą. Nie potrafiłam się od nich oderwać, nie potrafiłam ukryć oburzenia na tych, którzy z głową w chmurach deptali po nich, niszcząc to unikalne piękno.

Znam plaże Bałtyku – i te na polskim wybrzeżu i białe piaski plaż na Bornholmie. Brodziłam po płytkiej wodzie na plażach Krety i Rodos, chodziłam po nadmorskim piasku w Chorwacji i radzieckim Soczi, a nawet weszłam po kolana do oceanu w Maroku. Ale nigdzie nie znalazłam takich niezwykłych wzorów na piasku, jak te utrwalone w ostatnim dniu pobytu na Teneryfie. Pozostało jeszcze kilka godzin do odlotu; bagaż spakowany, a brzeg oceanu blisko, więc warto pożegnać się z miejscem, w którym już nigdy nie będziemy. Na plaży nie było tłumów. Czy godzina była zbyt wczesna, czy woda tego dnia zbyt chłodna? Szliśmy na granicy wody, po mokrej plaży i podziwialiśmy obrazy stworzone ręką największego malarza.

Będąc na Wyspach Kanaryjskich, wędrując brzegiem oceanu poszukaj turysto z dalekiej północy tego, co tak nietrwałe, ulotne, a tak piękne. Doceń tę gmatwaninę linii, tę niepowtarzalność wzorów, tę siłę wody, która tocząc kamienie po piasku tworzy abstrakcyjne obrazy.

Wyspy Kanaryjskie wzory na piasku 2

Wyspy Kanaryjskie wzory na piasku 6

Bliźnięta 1                                                Bliźnięta 2

Leopold Staff: Kochać i tracić

Kochać i tracić, pragnąć i żałować,

Padać boleśnie i znów się podnosić,

Krzyczeć tęsknocie „precz!” i błagać „prowadź!”

Oto jest życie: nic, a jakże dosyć…

Zbiegać za jednym klejnotem pustynie,

Iść w toń za perłą o cudu urodzie,

Ażeby po nas zostały jedynie

Ślady na piasku i kręgi na wodzie.

Tomik „Łabędź i lira” (1914)

Po mnie został jeszcze ten cień na fotografii. Jako główny fotograf trzyosobowej grupy wycieczkowej, rzadko kiedy jestem na zdjęciach. Czasem więc zachowuję fotografie, na których są chociaż takie dowody mojej obecności w dalekich krajach, w niezwykłych miejscach.

wzory na piasku plaża Wyspy Kanaryjskie 17

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.